آموزشگاه الگوسازی و دوخت شیراز

Rate this post

ویژگی های ظاهری و کاربردی پارچه 2

قسمت اول این مقاله در مقاله قبلی انتشار داده شده است . در صورت تمایل مطالعه فرمایید. آموزشگاه الگوسازی و دوخت شیراز

سنگینی یا وزن پارچه

افت و سنگینی پارچه، نوع طراحی چین ها، پیلی ها، یا شکل دراپه را تعیین می کند. این امر در پارچه های سبک (مانند ارگانزا) با پارچه های دارای افت و وزن بیشتر(مانند مخمل) بسیار متفاوت است.

نوع بافت پارچه

نوع بافت در شکل گیری پیلی و چین تاثیر گذار است و در کاربری پارچه در قسمت مورد نظر نیز اهمیت دارد. مثلا هنگام به کار گیری پارچه هایی با بافت باز و درشت، باید در مدل یا بخش مناسبی که زیباترین تاثیر را در زیبایی لباس داشته باشد از این نوع پارچه استفاده کرد.

حس زیردست پارچه آموزشگاه الگوسازی و دوخت شیراز

این حس در تماس مستقیم با انواع پارچه حاصل می شود که از جمله آنها می توان به خشکی، نرمی، زبری، و یا لطافت پارچه و موارد دیگر اشاره کرد. این موضوع در مورد لباس هایی که تماس بیشتری با بدن دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. ارتباط پارچه با بدن و تاثیر پارچه بر بدن از نکات مهم و اساسی است که باید به آن توجه داشت. مثلا در انتخاب و طراحی پارچه برای لباس های زیر و راحتی منزل، توجه به نرمی و لطافت و جذب رطوبت اهمیت خاصی دارد، در حالی که برای لباس های کار انتخاب پارچه های بادوام و با استحکام بالا اهمیت بیشتری دارد.

رنگ پارچه

رنگ پارچه نیز اهمیت ویژه ای دارد و در گروه های سنی مختلف، استفاده از آن برای زنان، مردان یا کودکان و در فصول متفاوت و در مکان های مختلف ارزش های متفاوتی دارد. از آن جایی که هر رنگ کاربرد ویژه ای دارد توجه به رنگ و ارزش های گوناگون آنها در طراحی و تهیه لباس بسیار مهم است.

عرض پارچه آموزشگاه الگوسازی و دوخت شیراز

یکی از عوامل مهم دیگر در بحث طراحی لباس، عرض پارچه است. با بررسی عرض پارچه و توجه به محدودیت های موجود. در برخی از پارچه ها از جمله چرم های طبیعی و یا برخی از پارچه های دستبافت، با عرض کم و متفاوت می باشند. می توان طرح هایی متناسب با ویژگی های خاص این پارچه ها ارائه کرد. در طراحی لباس برای این گروه از پارچه ها باید با روش های غلبه بر محدودیت های آن آشنا بود. و بدین ترتیب مدل هایی مناسب با این پارچه ها که عرض زیادی ندارند ارائه کرد.

قیمت پارچه

قیمت پارچه نیز یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار است. چون مدل طراحی شده باید متناسب و جوابگوی نوع و قیمت پارچه و انتظار مشتری باشد. دقت عمل، حساسیت و توجهی که در ارائه طرح و مدل برای پارچه های گران قیمت صورت می گیرد. بسیار بیشتر از پارچه های ارزان قیمت است.

قیمت پارچه یکی از عوامل مهم در خرید آن می باشد . با توجه به این که همه افراد توان خرید پارچه های گران قیمت را ندارند. پس توجه به مباحث اقتصادی و قیمت پارچه، بر طراحی و ارائه طرح و مدل تاثیر گذار است. و از آن جایی که میان قیمت پارچه و کیفیت آن ارتباط مستقیمی وجود دارد، در مورد پارچه هایی که دارای کیفیت بالاتری می باشند. مصرف کننده دقت و توجه بیشتری در تهیه آن صرف خواهد کرد. آموزشگاه الگوسازی و دوخت شیراز

در مجموع، تمام مباحثی که به آنها اشاره شد از قبیل حس زیردست، نقش، جنس. بافت و به طور کلی رفتار پارچه در شرایط متفاوت و حتی محدودیت هایی از قبیل قیمت، فراوانی جنس و فصول استفاده. در انتخاب نوع پارچه بر مبنای کاربرد آن تاثیر گذار است. پارچه ها به دلیل ساختار متفاوت، دارای ناز کی، ضخامت، شفافیت، ماتی رنگ، سنگینی، سبکی و مواردی از این دسته می باشند. که حالت و رفتار پارچه را تشکیل میدهند. آشنایی با حالات پارچه از طریق دیدن، لمس کردن و توجه به ویژگی های پارچه در شرایط مختلف.، شناخت ما را نسبت به پارچه افزایش می دهد.

به همین علت، تداوم در تمرین، جمع آوری نمونه پارچه های متفاوت، تهیه آلبوم و کامل کردن آن در طول زمان سبب افزایش شناخت خواهد شد. آگاهی از حالت های پارچه و آفت آن در شرایط مختلف و مطالعه نوع چین و پیلی و بقیه موارد الحاقی به پارچه. این اطلاعات را غنی تر و جامع تر خواهد کرد.

به طور کلی، پارچه ها را به لحاظ ویژگی های ظاهری می توان به چند گروه اصلی تقسیم کرد: آموزشگاه الگوسازی و دوخت شیراز

 1 پارچه های شفاف (مانند حریر و ارگانزا)، ….

 ٢. پارچه های نیمه شفاف (مانند ژرژت، حریر گلدار)، …

 ٣. پارچه های براق (مانند ساتن، تافته، و زربفت)، ..

 ۴. پارچه های پرزدار(مانند مخمل ساده، مخمل کبریتی، پارچه های حوله ای، موهر، پوست و …)

۵. پارچه های لغزنده و سیال (مانند ژرسه، حریر، ژرژت و نوع خاصی از ابریشم)، …

 ۶. پارچه های مخت (مانند جین، کتان، برزنت)، …

 ۷. پارچه های بافت دار (مانند تور، دانتل، گیپور، بافت حصیری، پشمی درشت بافت)، …

 ۸. پارچه های خشک و آهاردار(مانند تافته، ارگانزا و برخی از انواع تور) و …

آموزشگاه الگوسازی و دوخت شیراز

مرکز آموزشهای بین المللی IHIM IRAN

ارسال پیام

ساعت کار

از شنبه تا پنج شنبه 8.30 صبح الی 8.30 شب.

اطلاعات تماس:

شعبه شیراز:

تلفن :07136267240

تلفن :07136267240

فکس :07136267240

آدرس : شیراز-قدوسی شرقی-حدفاصل کوچه 8 و 10 -ساختمان IHIM IRAN

پست الکترونیک:info@shirazihim.com

شبکه های اجتماعی