کلاس های طراحی لباس در شیراز
شناخت اصطلاحات در مبانی رنگ شناشی 3
شناخت رنگ و اصطلاحات مربوط به آن از نکات ضروری برای هر طراح به ویژه طراحان لباس می باشد. مبانی هنرهای تجسمی از دروس پایه هنر محسوب شده که شناخت و درک آن برای هر هنرمند ضروری می باشد. در ادامه به توضیح کلمات و نکات کلیدی در مبانی رنگ شناسی می پردازیم . کلاس های طراحی لباس در شیراز
کنتراست (تضاد) های رنگی: اختلاف میان دو چیز قابل مقایسه را گویند. وقتی اختلاف به حد اعلای خود برسد، کنتراست شدیدتر می شود. هفت گونه کنتراست رنگی بیان شده است: کنتراست رنگ های اصلی، کنتراست تاریکی و روشنایی، کنتراست سردی و گرمی، کنتراست رنگ های مکمل، کنتراست همزمان، کنتراست اشباع، کنتراست وسعت سطوح .
تضاد رنگی: دگرگونی حالت یک رنگ تحت تأثیر حضور رنگ های متضاد در زمان است.
کنتراست رنگهای اصلی: کلاس های طراحی لباس در شیراز
سه رنگ اصلی بیشترین حد اختلاف در کنتراست را داراست. و هر به سمت رنگهای ثانویه رفته و از رنگ های اصلی دورتر شویم، از شدت کنتراست کم میشود.
دسته ی کنتراست تاریکی و روشنایی : سیاه و سفید در برابر هم نهایت کنتراست را نشان می دهند. و خاکستری ها (اعم از خنثی بارنگی). در حد فاصل آنها قرار می گیرند، در حد فاصل سیاه و سفید، درجات متعددی از خاکستری وجود دارد. در نقاشی برای تحرک بخشیدن به اثر می توان، رنگی را در کنار آن قرار داد. و آن رنگ به راحتی حالت خاموش و بی تفاوت خاکستری را دگرگون نموده و آن را رنگین جلوه دهد. این خاکستری در مورد رنگ ها نیز صادق است. برای مثال تنالیته های میان دورنگ اصلی نیز همین خاصیت را دارند. کلاس های طراحی لباس در شیراز
کنتراست سردی و گرمی:
رنگ های سرد، گردش خون را کند و رنگ های گرم باعث سرعت جریان آن می شوند. در دایره رنگ زرد، روشن ترین و بنفش تیره ترین رنگ هاست که در دایره رنگی دارای بالاترین کنتراست هستند. همچنین قرمز گرم ترین و سبز آبی سردترین رنگ هاست و بیشترین کنتراست را با هم دارند.
رنگ های گرم: زرد، نارنجی، قرمز، بنفش قرمز هستند. برای نمایش اشیا نزدیک از رنگ های گرم استفاده میشود.
دسته رنگ های سرد: سبز، سبز آبی، آبی، بنفش هستند. برای نمایش اشیا دور از رنگ های سرد استفاده میشود. کلاس های طراحی لباس در شیراز
کنتراست رنگ های مکمل: دورنگ زمانی با یکدیگر مکمل می باشد که در صورت مخلوت شدن باهم، یک رنگ خاکستری به وجود آورند. دورنگ مکمل در کنار یکدیگر جلوه و درخشش بالایی دارند و یکدیگر را تکمیل می کنند. زوج های مکمل زرد و بنفش، علاوه بر مکمل بودن، شدیدترین تضاد تاریکی و روشنایی را هم دارا هستند. زوج قرمز و سبز نیز علاوه بر مکمل بودن نهایت گرمی و سردی را نشان می دهند. اما از نظر درخشندگی یکسان هستند.
کنتراست هم زمان (سیمولتانه رنگها): کلاس های طراحی لباس در شیراز
تضاد همزمان یک پدیده ذهنی است و جنبه عینی ندارد. چشم انسان پس از مشاهده هر رنگی خواستار رنگ مکمل آن می گردد و در صورتی که آن را در عالم واقع نیابد، به خودی خود آن را ایجاد میکند. این پدیده را «بعد از تصویر» گویند. تضاد همزمانی به دو صورت امکان پذیر است:
۱) اگر مدت زمانی به یک رنگ خیره شویم پس از بستن چشم مکمل آن رنگ در ذهن تصور می گردد. ۲) اگر خاکستری در مجاورت رنگی قرار گیرد مایعی از رنگ مکمل رنگ مجاور را به خود می گیرد. البته اگر رنگ زمینه غالب باشد و در صورتی که خاکستری بر زمینه رنگی قرارگیرد. و زمینه رنگی غالب رنگی گرم را دارا باشد، هم زمانی واضح تر دیده می شود. کلاس های طراحی لباس در شیراز
کنتراست اشباع: اشباع یا سیری رنگ عبارت از نهایت خلوص رنگی آن رنگ است. در فیزیک نور، رنگ های حاصل از تجزیه نور سفید را رنگ هایی با نهایت اشباع یا سیری نامند که دیگر امکان قوی تر یا پرمایه تر کردن آنها نیست. لذا تنها می توان درجه اشباع آنها را کم کرد: ترکیب با سفید، ترکیب با سیاه، ترکیب با مخلوط سیاه و سفید (خاکستری)، ترکیب با رنگ های مکمل.
رنگ ها در ترکیب با سفید حالتی ملایم و مطبوع به خود می گیرند. روشنی رنگها در ترکیب با سیاه از بین می رود و تاریک، خفه و کدر می شود. در ترکیب با خاکستری، ممکن است برخی رنگ های تیره یا روشن شوند اما در هر حال رنگ، خفه و کدر میشود. در ترکیب با رنگ های مکمل، رنگ ها از حالت اشباع بیرون می آیند. ترکیب زرد و بنفش از تیرگی بنفش کاسته و سبز و قرمز، رنگ خاکستری متمایل به سیاه می دهد. کلاس های طراحی لباس در شیراز
کنتراست وسعت سطوح: تضاد میان کوچکی و بزرگی و کمی و زیادی سطوح رنگی است.
به کارگیری رنگ در وسعت متعادل خود، حالت تسلط میان رنگ ها را کاهش می دهد. می توان ارزش های رنگی را با اعداد ارائه کرد: زرد، نارنجی ۴، قرمز و سبز ، آبی ۸، بنفش ۹. بنابراین مثلا کاربرد سه برابر سطحی از رنگ بنفش در برابر زرد، ارزش آن را هماهنگ می کند.