آموزش طراحی لباس صنعت و معدن شیراز

Rate this post

آشنایی با انواع چاپ پارچه طراحی لباس آموزش طراحی لباس صنعت و معدن شیراز

 نقش پردازی بر پارچه به سه شیوه بافت، رنگرزی و چاپ امکان پذیر است. فرایند چاپ از رنگدانه ها و مواد رنگی برای ایجاد نقش و نگار بر روی سطح پارچه استفاده میکند. امروزه فرایند چاپ به دو شیوه دستی و صنعتی رواج دارد. به استثنای چاپ غلتکی، این تکنیک ها می توانند بر روی مقیاس کوچکی برای صنایع دستی یا در تولید انبوه با دستگاه ها استفاده شوند. آموزش طراحی لباس صنعت و معدن شیراز

طراح پارچه با آگاهی از کاربرد پارچه نقوشی را برای چاپ ارائه می دهد. که می توان این نقوش را در دو گروه فرایند تکرار (راپورت) و ساختار نقوش تقسیم نمود. فرایند تکرار (راپورت) قطعه محدودی از نقش است که در طول سطح پارچه برای ایجاد طرح در سراسر آن تکرار و پخش می شود . نقوش به گونه ای طراحی می شود که انتهای یکی به ابتدای دیگری می چسبد. سطح بعدی تکرارها می تواند در بالا یا پایین طرح پیشین اجرا شود و هم می تواند به طور عمودی و هم افقی انجام شود. برای طراحی در هر پنل یا بخش قرارگیری دقیق در کنار یکدیگر قطعات طرح برای خلق تصویری یکپارچه و بدون فاصله از طرح، امری مهم و ضروری است. قرارگیری نقوش در کنار یکدیگر در سطح پارچه تشکیل دهنده انواع ساختار از قبیل راه راه ، خال خال ، بازوبندی، پلکانی و چهارخانه است

. روش های رایج چاپ

چاپ غلتکی: آموزش طراحی لباس صنعت و معدن شیراز

پارچه از میان سیلندرهای فشاری حکاکی شده ای عبور داده می شود که جوهری شده اند. دستگاه های کنونی و جدید به گونه ای هماهنگ شده اند که بتوانند چاپ های با جزئیات را با رنگ های متعدد خلق کنند. این نوع چاپ را سیلندری یا ماشینی نیز می نامند.

 چاپ روتاری :

این نوع چاپ به وسیله دو نوع دستگاه سیلندری و افقی اجرا می شود. شابلون های این دستگاه به صورت رول برسطح پارچه حرکت میکند. شیوه کاری هردو دستگاه یکسان بوده و تنها از نظر شکل ظاهری متفاوت است. تفاوت آن با چاپ غلتکی در تعداد رنگ در چاپ است.

 چاپ اسکرین : آموزش طراحی لباس صنعت و معدن شیراز

لايه حساس مانع از ورود جوهر بر روی شبکه ظريف درهم بافته شده ای با نقش و نگار مطلوب بکاربرده می شود. به سه صورت دستی، نیمه دستی و خودکار اجرا می شود. با فشار بر راكل (اسكوئچی) رنگ دانه ها را از میان نواحی باز عبور داده، و نقش را به طور واضح بر روی پارچه منتقل می کند.

همچون چاپ مهری دستی، این فرایند را می توان با نقوشی که روی هم می افتند و درکنار هم چفت می شوند، با رنگ های دیگر تکرار کرد تا پیچیدگی طرح بیشتری پدید آورد.

 انتقال حرارتی:

گرما و فشار برای انتقال جوهر از روی کاغذ حامل بر روی پارچه استفاده می شود. در برخی موارد، جوهر در پارچه نفوذ می کند، درحالی که در موارد دیگر طرح به سطح پارچه چسبانده می شود. پرینترهای کامپیوتری و کپی ها اکنون می توانند نقوش را برای انتقال با کمک اتو بر روی کاغذ حامل طرح چاپ کنند. آموزش طراحی لباس صنعت و معدن شیراز

 دیجیتال :

حرکت هد کارتریج پرینترهای چاپ برسطح پارچه سبب رهایی و آزادی هنرمندان از محدودیت های گذشته در فن چاپ شده است. با رشد روز افزون صنعت چاپ دیگر هیچگونه محدودیت از نظر تعداد رنگ برای ترسیم نقش برسطح پارچه باقی نمانده است.

 استنسیل:

یکی از تکنیک های رایج در چاپ دستی استنسیل است، که توسط طلق های برش خورده به صورت مثبت و منفی بر سطح پارچه قرار می گیرد. به میزان تعداد رنگ های مشخص شده در طرح باید شابلون یا طلق تهیه کرد. آموزش طراحی لباس صنعت و معدن شیراز

چاپ مهر چوبی دستی: آموزش طراحی لباس صنعت و معدن شیراز

نقوشی بر روی مهرهای چوبی حک می شوند. این مهرها به گونه ای طراحی شده اند که در کنار هم چفت شوند. مهر را درون رنگ دلخواه فرومی برند و سپس مستقیم بر روی پارچه می گذارند. نقش بعدی در طول نقش قبل بر روی پارچه حک می شود تا این حس به وجود آید که نقوش پیوسته به هم هستند. به منظور خلق طرحهای پیچیده تر، این فرایند را می توان با رنگ های متفاوت و نقوش مهری متنوعی تکرار کرد که روی هم می افتند و با طرح پیشین کنار هم چفت می شوند.

آموزش طراحی لباس صنعت و معدن شیراز

مرکز آموزشهای بین المللی خانه صنعت، معدن ایرانیان

ارسال پیام

ساعت کار

از شنبه تا پنج شنبه 8.30 صبح الی 8.30 شب.

اطلاعات تماس:

تلفن : 07136261436-07136292004-07136292005

فکس :07136261436

آدرس : ایران-فارس-شیراز-ستارخان-پلاک143

پست الکترونیک:info@shirazihim.com

شبکه های اجتماعی