آموزش طراحی مدولباس شیراز

Rate this post

شناخت اصطلاحات در مبانی رنگ شناشی 2

شناخت رنگ و اصطلاحات مربوط به آن از نکات ضروری برای هر طراح به ویژه طراحان لباس می باشد. مبانی هنرهای تجسمی از دروس پایه هنر محسوب شده که شناخت و درک آن برای هر هنرمند ضروری می باشد. در ادامه به توضیح کلمات و نکات کلیدی در مبانی رنگ شناسی می پردازیم . آموزش طراحی مدولباس شیراز

رنگ ها بر اساس ماهیت به دو دسته تقسیم می شوند: فامدار (کروماتیک یا دارای رنگدانه) ورنگ های بی فام (آکروماتیک یا فاقد رنگدانه)

فام دار: دارای ماهیت رنگی هستند و می توان نامی از یک رنگ را به آنها اطلاق نمود.

بی فام: دارای ماهیت رنگی نیستند و مانند سیاه و سفید و خاکستری مابین این دو.

رنگ های بی فام به صورت خالص، سردی و گرمی را القا نمی کنند. بلکه در مجاورت رنگ های سرد ویاگرم، ماهیت حرارتی می یابند.

والر (ارزش رنگی): درخشندگی یا مقدار نوری است که از رنگ منعکس می شود را ارزش رنگی یا والر گویند. ارزش رنگی تجربه ای است ذهنی که بر حسب تیرگی و یا روشنی محیط اطراف آن رنگ تغییر می کند.

تناليته: تأثیر کلی رنگ در یک اثر هنری است. آموزش طراحی مدولباس شیراز

به طور مثال زمانی که رنگ سبز و تنوع ها )واریاسونها(ی آن بر یک تابلو حاکم باشد، گفته می شود که آن تابلو تنالیته سبز دارد.

تن رنگی با مایه رنگی: منظور تنالیته مسلط در تابلو است و یا همان تنوع رنگی که از یک رنگ کرم یا سرد مسلط بر اثر هنری به دست آید. تناليته می تواند وحدت رنگی را تضمین کند.

رنگهای گرم: تداعی گر گرما، حرارت و آتش و نور خورشید می باشند. مانند قرمز، نارنجی، زرد و ترکیبات آنها. رنگ گرم خودنماست و احساسات را بر می انگیزد. وجود رنگ های گرم در محل کار آهنگ حرکت را سریع تر و در پوسترها چشم ها را به سوی خود جذب می کند. ترکیب رنگ های گرم کنار یکدیگر، نشانه جسارت و سرزندگی است. آموزش طراحی مدولباس شیراز

رنگ های سرد: احساس سرما و خنکي نظیر آب، یخ و سایه را انتقال می دهند. مانند آبی ،سبز و بنفش. فعالیت متابولیسم بدن را کند کرده و در بیمارستان ها برای آرامش افراد استفاده می شود. این دسته مانند نقاشی های آبی پیکاسو، بیزاری، بیهودی ودلگیری را بیان می دارد.

رنگ های زنده:

نشانگر شادی و انرژی هستند. آموزش طراحی مدولباس شیراز

مرده و کدر: با افزودن خاکستری ها به رنگ های زنده حاصل می آیند. مبهم، ناراحتی، رمزگونه و کاهش دهنده هیجانات هستند و حس تفکر و رویا را القا می کنند.

رنگ های روشن: در طراحی داخلی، از تأثیر دلگیر فضا می کاهند. در لباس خانمها شخصیت ملایم تری از صاحب لباس عرضه می کنند. در طرح های تبلیغاتی چندان اثری بر مخاطب ندارند.

رنگ های تیره: احساسی از بزرگی و قدرت را القا می کنند. آموزش طراحی مدولباس شیراز

مناسب برای پوشاک مردان و لباس های رسمی هستند. به اثاثیه منزل نوعی ارزش و قدمت می دهند. در طرح های گرافیکی برای اعلام اسم کالا و یا تأكید در تکرار مطلبی کاربرد دارند.

رنگهای مکمل: نقطه مقابل هر رنگ در دایره رنگی است که از ترکیب آنها سیاه یا خاکستری تیره به وجود می آید. اما از ترکیب نورهای مکمل نور سفید ایجاد می شود.

رنگهای هم خانواده: در چرخه رنگی، هر رنگی بارنگ بعدی و قبلی خود، هم خانواده است.

رنگ های خنثی: برای تضعیف ویاتشدید سایر رنگها به کار می روند و به تنهایی، توجه دیدبینده را به فضای موردنظر به حداقل می رسانند. در حالی که همین رنگها اگر به عنوان یک زمینه جهت رنگ های درخشان مورد مصرف قرار گیرند، آنها را درخشان تر نمایان می سازند. آموزش طراحی مدولباس شیراز

 

مرکز آموزشهای بین المللی خانه صنعت، معدن ایرانیان

ارسال پیام

ساعت کار

از شنبه تا پنج شنبه 8.30 صبح الی 8.30 شب.

اطلاعات تماس:

تلفن : 07136261436-07136292004-07136292005

فکس :07136261436

آدرس : ایران-فارس-شیراز-ستارخان-پلاک143

پست الکترونیک:info@shirazihim.com

شبکه های اجتماعی